На 28 и 29 април 2021 г. се проведе 17-тото издание на международната научна интердисциплинарна конференция „Социални иновации за устойчиво регионално развитие“, организирано от Университета в Клайпеда, Латвия. В нея взе участие научният ръководител на проекта, проф. д-р Силвия Николаева, която сподели с участниците в секцията „Образование и творчески иновации в детството“ своята презентация на тема „Динамика на свързаността и приемствеността между формалното и неформално образование в България“.
Проф. Николаева изтъкна необходимостта от дълбинно изследване на взаимовръзките между формалното и неформално образование, които обичайно се анализират в контекста на техните различия и допълняемост, но много рядко спрямо автентичните измерения на тяхната свързаност и приемственост. Тя представи накратко концептуалната рамка на изследователския проект „Концептуално и приложно многообразие на свързаността между формалното и неформалното образование в България“, в която те са разглеждани като частично припокриващи се концептуално, функционално и детерминативно.
Авторката сподели данни от свои предишни изследвания (С.
Николаева, 2020), които доказват, че формалното и неформалното образование са автентично свързани чрез сродни
цели, контекст и целеви групи. Тези констатации дават основание тяхната приемственост да се концептуализира като
естествено споделена функция, формирана от очакванията и изискванията на
формалните системи, пазари и институции, както и на индивидуалните и груповите
култури и интереси. Тя също така изтъкна, че теоретичните и практическите
тенденции на свързаност и приемственост между формалното и неформалното
образование не девалвират или заличават, а по-скоро подчертават тяхната
уникалност / допълващи се роли и функции. Те се проявяват от различни специфични прояви – компенсаторни,
допълващи, стимулиращи, стабилизиращи, корективни и др., които в момента се
оказаха от ключово значение за качеството на образованието през XXI век.
Според проф. Николаева, ефектът от това реално сближаване
и припокриване дава основание да се изкаже и провери научно предположението, че
в неговите концептуални и приложни граници може да бъде защитено съществуването
на четвърто измерение на образованието (наред с формалното, неформалното и
информалното), т.нар. пара-формално
образование, чиито все по-разнообразни динамични прояви на взаимна подкрепа и
взаимодействие между формалното и неформалното образование привличат интереса
не само на изследователите и практикуващите, но и този на политиците на
всички равнища.
Изследването ще бъде включено в специалното индексирано онлайн издание с конферентни доклади и резюмета, които организаторите на форума ще публикуват.